آسناآسنا، تا این لحظه: 9 سال و 10 ماه و 7 روز سن داره
دینادینا، تا این لحظه: 4 سال و 1 ماه و 3 روز سن داره

آسنا و دینا

کتاب املای آسان برای تشخیص مشکلات دیکته نویسی کلاس اولی ها

1391/8/15 17:20
نویسنده : آسنا و دینا
1,783 بازدید
اشتراک گذاری

املای نویسی و تشخیص مشکلات دیکته نویسی در دانش آموزان کلاس اول

·        شامل کلمات و جملات جدید برای املا نویسی

·       
بر اساس کتاب بخوانیم و بنویسیم کلاس اول

·       
روش شناخت اختلالات دیکته نویسی در دانش آموزان کلاس اول دبستان


کتاب املای آسان مرجع کاملی برای املا نویسی دانش آموزان کلاس اوّل می باشد بدین معنی که والدین برای گفتن املا نیازی نیست مکرراً به کتاب درسی مراجعه کنند. در این کتاب علاوه بر لغات و جملات کتاب درسی، از کلمات جدید و آشنا برای نوآموز استفاده شده است. روش املا نویسی در این کتاب به گونه­ای است که با تأکید برمشاهده،خواندن، شنیدن و نوشتن می توان نقاط ضعف و برخی اختلالات دیکته نویسی را در دانش آموزان تشخیص داد و به رفع آن پرداخت.

 

مقدمه کتاب:
 

در کتاب املای آسان با نگاهی جدید به آموزش املا نویسی، به شناخت برخی از اختلالات شایع در دیکته نویسی نیز پرداخته شده است.

 
در فرایند نوشتن دیکته چند نکته از اهمیّت به سزایی برخوردار است.


الف - دقّت و توجّه دانش آموز به مطالب گوینده 

ب  - حساسیّت شنیداری مطلوب جهت فهم صحیح کلمات

ج  - توانایی ارتباط دادن صورت آوایی کلمات با صورت نوشتاری آن بطور ذهنی

د  -  توانایی و دقّت لازم جهت نوشتن صحیح کلمات

 

خصوصیات این کتاب :


1-    درس های کتاب بر اساس آخرین تغییرات کتاب فارسی بخوانیم و بنویسیم کلاس اول دبستان و به ترتیب دروس کتاب آورده شده است. بنابراین دروس این کتاب مطابق با کتاب فارسی به 22 درس تقسیم شده است.

2-    کلمات و جمله های استفاده شده در کتابِ بنویسیم، بطور کامل در این مجموعه آمده است لذا والدین از رجوع مکرر به کتاب درسی برای گفتن دیکته بی نیاز می باشند.

3-    دربخش کلمات جدید، کلماتی آورده شده است که اکثر این کلمات در دایره­ لغات شفاهی کودکان 6و7 ساله وجود دارد و درک معنای آن به سادگی برای دانش آموز میسر خواهد بود.

4-    در بخش جمله نویسی، جمله هایی ساده و کوتاه آورده شده است که در ساخت آن ها از کلمات کتاب و یا کلمات جدید استفاده گردیده است. این جملات از حداقل 2 و حداکثر 10 کلمه تشکیل شده اند.

5-    در این روش، مهارت های خواندن، گوش دادن و نوشتن و صحبت کردن بطور هم زمان مورد استفاده قرار گرفته است.

شناخت اختلالات دیکته نویسی :

بروز اشکالات در دیکته نویسی یا به اصطلاح، غلط­ ِ دیکته، نشانه بسیار مهمی جهت تشخیص اختلالات دیکته نویسی در دانش آموز کلاس اول می باشد. مثلاً قرینه نویسی (یعنی نوشتن دیکته از سمت چپ به راست) که از اختلالات مختصّ کلاس اول دبستان است و معمولاً در کلاس اول دبستان بروز می کند، علّت آشکاری است که کودک هنوز در شناخت مفهوم چپ و راست دارای مشکل است و به همین علت لازم است که والدین و معلمان با انجام تمرین های ساده و آموزش این مفهوم، او را کمک کنند تا این ضعف بطور کامل برطرف گردد. لذا هرگونه پرخاش، عصبانیّت، تحقیر و تذکّر، مکرر نویسی کلمات و امثال آن، نه تنها کمکی به نوآموز نمی کند بلکه مشکلی بر مشکلات او می­افزاید. بدیهی است در روند آموزش هرچه از اصول علمی بیشتر بهره بگیریم به همان نسبت شاهد موفقیّت و پیشرفت بهتر دانش آموزان خواهیم بود. بنابر این اوّلین توصیه­ ما برای شروع آموزش، استفاده از راهکارهای علمی و ملاطفت و تشویق در خلال آموزش است.

نکته دیگری که لازم است در اینجا به ضرورت اصلاح آن اشاره شود، این است که نمره، ملاک و نشانه­ موفقیّت و یا عدم موفقیّت دانش آموز نیست و چنانچه در سیستم آموزشی سنتی و کنونی رایج است گرفتن نمره­ کم، بیشتر اوقات عامل بروز احساس ناتوانی و ضعف در دانش آموز می گردد و تبدیل به عامل بازدارنده ای می شود که نتیجه ای جز تخریب حسّ اعتماد به نفس در آن درس، برای دانش آموز به ارمغان نمی آورد. بنابر این شیوه این کتاب نه تنها بر نمره دادن معطوف نیست بلکه از بیان خطا های دانش آموز نیز پرهیز می کنیم تا بتوانیم دیکته نویسی را کاری آسان و جذّاب برای او جلوه دهیم و حسّ اعتماد به نفس و انگیزه­ پیشرفت را در کودک بیافزاییم.

 

تشخیص اختلالات دیکته نویسی پس از نوشتن املا :


1-    تمامی املاهایی را که دانش آموز در کلاس درس و در خانه می نویسد، جمع آوری کنید.

2-    همه­ لغاتی را که اشتباه نوشته است لیست کنید.

دقّت کنید بیشترین اشکالات دیکته نویسی او در چیست. اگر دیکته ها به درستی بررسی شوند به راحتی می توان به نوع اشکال یا اختلال در دیکته نویسی پی برد و برای درمان قطعی و مؤثر آن اقدام نمود. این اختلالات معمولاً در گروه های زیر دسته بندی می شوند.

dikteh.PNG

هر چند بروز این اشکالات معمولاً در 6 ماهه­ اول سال تحصیلی دیده می شود امّا این اشکالات را نمی توان به وجود اختلالات دیکته نویسی به دانش آموز نسبت داد. در صورت بروز مشکلات پس از 6 ماه اول سال تحصیلی، می توان گفت که کودک دچار نقصان در توجه و تمرکز است یا دارای اختلالات دیکته نویسی می باشد.

اگر این اختلالات به موقع تشخیص داده شوند و برای درمان و رفع آن اقدام گردد، بدیهی است می توان امیدوار بود که نوآموز در نوشتن دیکته بدون هیچ مشکلی حتی در سال های بعد نیز موفق گردد. در غیر این صورت در تمام مقاطع تحصیلی این اختلالات همواره بروز خواهند کرد و در آینده همین اختلالات به ظاهر کوچک، منجر به مشکلات و ناهنجاری های متعدد می گردد.

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (0)