آسناآسنا، تا این لحظه: 9 سال و 10 ماه و 11 روز سن داره
دینادینا، تا این لحظه: 4 سال و 1 ماه و 7 روز سن داره

آسنا و دینا

راههای افزایش تمرکز

1391/9/17 11:00
نویسنده : آسنا و دینا
629 بازدید
اشتراک گذاری

مشکل حواس‌پرتي يا عدم تمرکز، مسئله‌اي است که...

 

مشکل حواس‌پرتي يا عدم تمرکز، مسئله‌اي است که با بالا رفتن مقطع تحصيلي، ممکن است بيش‌تر نمايان ‌شود؛ زيرا تعداد درس‌هايي که يک دانش‌آموز بايد آن‌ها را مطالعه کند بيش‌تر مي‌شود و به دليل خستگي و کار بيش‌تر، ذهن مشغوليت بيش‌تري پيدا مي‌کند؛ اما غلبه بر آن، کار چندان مشکلي نيست و شما مي‌توانيد با رعايت نکات زير بر آن فائق آييد:

1) زمان‌هاي مطالعه‌ي خود را کوتاه کنيد. به طور مداوم و پي در پي مطالعه نکنيد و با خود نگوييد که تا اين درس را تمام نکرده‌ايد از مطالعه دست برنمي‌داريد؛ با اين کار خسته مي‌شويد و ذهنتان به اين مسئله مي‌پردازد که چه زماني مطالعه تمام مي‌شود. بعد از هر 45 دقيقه مطالعه، 15 دقيقه استراحت کنيد.

2) براي هر صفحه با توجه به سطح مطالب آن، زمان خاصي را مشخص کنيد. اگر صفحه‌‌اي نکات زيادي داشت با خود قرار بگذاريد که در عرض 15 دقيقه اين صفحه را تمام کنيد. به اين ترتيب چون ذهن درمي‌يابد که وقت زيادي ندارد، به مطالعه سرعت مي‌بخشد و خيلي کم‌تر به عوامل ديگر مي‌پردازد.

3) تمام درس‌هايي را که بايد براي روز آينده آماده کنيد جلوي روي‌تان نگذاريد؛ زيرا نگراني تمام کردن آن‌ها شما را از مطالعه‌‌ي درست بازمي‌دارد.

4) عدم انگيزه و علاقه براي مطالعه‌ي يک درس از عوامل مستقيم حواس‌پرتي است. براي يادگيري بهتر درسي که دوست نداريد، براي خود پاداشي تعيين کنيد که در صورت تمام کردن آن درس، البته با کيفيت مطلوب، آن را به خود هديه دهيد.

5) سعي کنيد هنگام مطالعه اندکي صداي خود را بشنويد و سيستم شنوايي‌تان را با مطالعه‌تان هماهنگ کنيد. البته منظور اين نيست که بسيار بلند بخوانيد. در اين صورت انرژي‌تان تحليل مي‌رود.

6) از درس خواندن در نيمه‌هاي شب بپرهيزيد. وقتي مي‌دانيد ساير اعضاي خانواده در خواب به سر مي‌برند خواب‌آلودگي به سراغتان مي‌آيد و ذهن به طور مداوم پيام خوابيدن را صادر مي‌کند.

7) جايي بنشينيد که مطالعه در آن‌جا را دوست داريد و هميشه در آن‌جا درس مي‌خوانيد. در اين صورت کمک بزرگي به تمرکز خود مي‌کنيد؛ زيرا ذهن به مطالعه در آن مکان عادت دارد و به اصطلاح شرطي شده است.

با توجه به مطالب گفته‌شده، فکر مي‌کنم درس خواندن با تمرکز، اصلاً کار دشواري نباشد. آيا شما هم اين طور فکر مي‌کنيد؟

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (0)