آسناآسنا، تا این لحظه: 9 سال و 10 ماه و 7 روز سن داره
دینادینا، تا این لحظه: 4 سال و 1 ماه و 3 روز سن داره

آسنا و دینا

آشنا کردن کودکان با ماه محرم

1391/8/27 23:02
نویسنده : آسنا و دینا
560 بازدید
اشتراک گذاری

فرزند پروری یکی از پیچیده ترین و در عین حال جذابترین مسئولیت والدین...

 آشنا کردن کودکان با ماه محرم

فرزند پروری یکی از پیچیده ترین و در عین حال جذابترین مسئولیت والدین بوده و هست  . اگر چه توجه به پرورش علمی و جسمی آنان غیر قابل اجتناب بوده و روز به روز به دامنه و ضرورت آن افزوده می شود ، ولی با مدرنیزه شدن زندگی ، همراه با تاکید بیشتر بر آموزش ابعاد آموزشی مانند : مراسم مذهبی ،  آداب رعایت حقوق والدین و بزرگان ، دلبستگی و کمک به دیگران روابط اجتماعی و عاطفی از سوی مسئولان امر و صاحبنظران و به تبعه آن از جانب خانواده و بخصوص والدین روز به روز کمتر مورد توجه قرار میگیرد .

شاید مواجه با ایام محرم و شب یلدا بهانه ای باشد تا ما به ضرورت بازنگری در این خصوص بیشتر روی آوریم . یکی از وجوه انسان کامل علاوه بر مهارتهای شغلی داشتن ریشه های قوی آشنایی و دلبستگی او به فرهنگ ، ملیت و مذهب اوست . جامعه صنعتی ما را به سوی خانواده هسته ای و بعد کم شدن اوقات و احساس ضرورت معاشرت و رفت و آمدهای گذشته و در نهایت به فرد گرایی و انزوا رسانده ولی شاید با اندکی تامل این ضعف و خلا را تا حدی جبران کنیم .

یکی از بهترین موقعیت ها برای این مواجه توجه بیشتر به مراسم و مناسک مذهبی است . با برگزاری ساده و در عین حال کامل ایامی مانند : شب یلدا ، چهارشنبه سوری ، و ….. و بودن در کنار فامیل و دوستان تعریف ریشه های فرهنگی این آداب و رسوم در غالب داستان شرکت دادن کودکان در تزئین منزل و پذیرایی های خاص ایام هم بر شادی و نشاط فرزندانمان می افزائیم و هم شناخت آنان را از ملیت و آداب و رسوم توسعه بخشیده و علاقمندی آنان به فرهنگشان را تشدید می کنیم .

یکی از صفات انسان به خصوص خردسالان نیاز آنان به قهرمان و الگوی بیرونی است . شخصیت هایی مثل : سیندرلا ، شنل قرمزی ، و اکنون باربی و برای دختران : اسپایدرمن ، مرد عنکبوتی ، و … برای پسران و توجه عشق و تقلید کودکان از این اسطوره ها موید این مطلب است .

در سوگواری ها واعیاد مذهبی با شرکت دادن فرزندانمان در مراسم و به خصوص پخش شیرینی ، شیر ، خرما و …. و بیان صفات و خصوصیات رهبران مذهبی مثل : ادب و علاقمندی آنان به والدین ، بازی های گروهی ، خنده رویی ، شوخ طبعی آنان  معطر و پاکیزه بودنشان ، روح همکاری و کمک به افراد پیر ، تواضع در برابر ضعیف ، حق گرایی ، مبارزه با ظلم و دروغگویی ، اهل علم و ورزش بودن ، شکر گذاری و عبادت و عشق به پروردگار در نزد ایشان و …. و بسیاری دیگر از صفات کودک فهم و کودک پسند می توان الگوهای مطلوب برایشان فراهم ساخت تا راه رسیدن به کمال را با تقلید و همانند سازی از این قهرمانان واقعی راحت تر طی می کنند . این امر مستلزم اندکی شناخت و مطالعه در زندگی بزرگان دینی هر مکتب و مذهبی است .

شاید ایام محرم زمان مناسبی باشد تا ما با برخوردی درست و مناسب و فراخور حال و طبع فرزندانمان به بیان داستانهای کمی ملموس تر و شادمانه تر از زندگی رهبران مربوط به این ایام و شرکت دادن آنان در مراسم ، نگرشی قابل قبولتر و خوشایندتری در نسل آینده به وجود آوریم که نه از روی ترس و نه با بی تفاوتی و بی میلی که با ایجاد عشق عمیق و عالمانه به بسیاری از مناسک مذهبی روی آوردند و باور کنند که در هنگام بروز مشکلات نیستند و می توانند از ایشان طلب کمک و یاری کنند .

در همین راستا کمک کردن به فقرا و نیازمندان از طریق فرزندان و یا پخش خرما و شیرینی برای آموزش اموات توسط آنان ، روح آشنایی  ، احترام و یاد آوری پدر و مادران از دنیا رفته را در آنان تقویت و به عشق و تواضع آنان را به گذشتگان افزوده ، ریشه اصالت و حرمت به اطرافیان و تکریم و یادآوری نیاکان را پررنگتر خواهد ساخت .

اگر چه زندگی شهر نشینی و سرعت زیاد گذشت زمان وقتی را برای اینگونه ارزشها و لزوم پرداختن به آنها برایمان باقی نگذاشته ولی باور کنیم با اندکی برنامه ریزی و رسیدن به ضرورت آن شاید بتوانیم همانقدر که برای آموزش های رایج وقت ، انرژی و امکانات مالی صرف می کنیم ، تنها اندکی زمان و انرژی برای یادآوری ها و آموزشها اختصاص دهیم . از این طریق عاطفیمان نیز با آنان گرمتر و صمیمانه تر خواهد شد

منبع: سایت رهبران شیعه | عقیله سلطان پور

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (0)