آسناآسنا، تا این لحظه: 9 سال و 10 ماه و 4 روز سن داره
دینادینا، تا این لحظه: 4 سال و 1 ماه سن داره

آسنا و دینا

زندگی نامه ی انید بلایتون

1391/9/2 23:25
نویسنده : آسنا و دینا
320 بازدید
اشتراک گذاری

زندگی نامه ی انید بلایتون(نویسنده ی کودک و نوجوان)

او یکی از موفق ترین و پرکارترین داستان سرایان سده ی بیستم...

زندگی نامه ی انید بلایتون(نویسنده ی کودک و نوجوان)

او یکی از موفق ترین و پرکارترین داستان سرایان سده ی بیستم است. "مدرسه ی سنت کلر"، "مدرسه ی مالوروی"، "نادی"، "پنج رفیق"، "شیطون ترین دختر مدرسه" از محبوب ترین مجموعه داستان های اوست که برخی از آن ها به زبان فارسی نیز برگردانده شده است. داستان های او به ۹۰ زبان ترجمه شده است و ۶۰۰ میلیون نسخه از کتاب هایش به فروش رفته است.
انید بلایتون در سال ۱۸۹۷ در لندن زاده شد. او نخست تصمیم داشت آموزگار شود و برای آموزگاری آموزش دید. او ۵ سال آموزگار بود و تنها در اوقات فراغت  به نوشتن می پرداخت. نخستین اثر او مجموعه  شعری بود که در سال ۱۹۲۲ منتشر شد. بلایتون نخست بازنویسی قصه های فلکلور را آغاز کرد و سپس به نوشتن داستان های مستقل خود پرداخت.
یکی از شناخته شده ترین شخصیت های داستانی بلایتون"نادی" عروسکی چوبی است که ماجراهای آن در سرزمین اسباب بازی ها می گذرد. مجموعه ی "نادی" از موفق ترین مجموعه های اوست که ۲۰ میلیون نسخه از آن در دهه ی پنجاه در انگلستان به فروش رفت. نادی به تلویزیون، صحنه ی نمایش نیز راه یافت. در سال ۲۰۰۹ سوفی اسمال وود نوه ی انید بلایتون در شصت سالگی آفرینش "نادی" برای گرامی داشت دستاورد مادر بزرگش داستان دیگری از این محبوب کودکان نوشت.
قوی ترین جنبه ی آثار انید بلایتون، شخصیت های داستانی کودک است که با کمترین کمک از سوی بزرگسالان به ماجراجویی می پردازند. داستان های بلایتون بازتاب دهنده ی تخیل کودکان است. کودکان در داستان های او شایسته و متکی به خود هستند و  اوقاتشان را در خارج از خانه می گذرانند.
در سال های آغازین دهه ی پنجاه بلایتون بسیار پرکار بود. به طور متوسط سالانه ۵۰ عنوان کتاب در سال  منتشر می کرد که این میزان افزون بر انتشار "دوهفته نامه ی انید بلایتون" بود که از سال ۱۹۵۳ انتشار آن را آغاز کرده بود. او در سال ۱۹۵۹ به سبب بیماری مجبور شد انتشار این دوهفته نامه را متوقف کند و پس از آن نیز کم کم نوشتن مجموعه داستان هایش را کنار گذاشت و در سال های پایانی زندگانی اش حافظه اش را از دست داد. در این دوران بود که آثارش از سوی منتقدان نکوهش شد و آن ها را به "سم پنهان" تشبیه کردند و کتاب هایش از سوی قدرت های محلی ممنوع شد.

انید بلایتون در زمان مرگش در سال ۱۹۶۸ از سه نویسنده ای بود که آثارشان به بیشترین زبان ها ترجمه شده است و هم اکنون نیز کتاب های او در بسیار از کشورها به فروش می رسد.

 

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (0)