آسناآسنا، تا این لحظه: 9 سال و 9 ماه و 28 روز سن داره
دینادینا، تا این لحظه: 4 سال و 24 روز سن داره

آسنا و دینا

زندگینامه و آثار قیصر امین پور

1391/9/2 22:51
نویسنده : آسنا و دینا
329 بازدید
اشتراک گذاری

زندگینامه و آثار قیصر امین پور...

زندگینامه و آثار استاد قیصر امین پور
قیصر امین پور متولد دوم اردیبهشت 1338 دزفول است. وی تحصیلات ابتدایی و متوسطه خود را در گتوند و دزفول به پایان برد سپس به تهران آمد و دکترای خود را در رشته زبان و ادبیات فارسی از دانشگاه تهران در سال 1376 اخذ کرد. وی فعالیت هنری خود را از حوزه اندیشه و هنر اسلامی در سال 1358 آغاز کرد.
در سال 1367 سردبیر مجله سروش نوجوان شد و از آن سال به بعد در دانشگاه الزهرا و دانشگاه تهران به تدریس اشتغال داشت.
در سال 1382 نیز به عنوان عضو فرهنگستان ادب و زبان فارسی انتخاب شد.
اولین مجموعه شعرش را با عنوان" تنفس صبح" که بخش عمده آن غزل بود و حدود بیست قطعه شعر آزاد از سوی انتشارات حوزه هنری در سال 63 منتشر کرد و در همین سال دومین مجموعه شعرش در "کوچه آفتاب" را در قطع پالتویی توسط انتشارات حوزه هنری وابسته به سازمان تبلیغات اسلامی به بازار فرستاد.
در سال 1365 "منظومه ظهر روز دهم" توسط انتشارات برگ وابسته به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به بازار می آید که شاعر در این منظومه 28 صفحه ای ظهر عاشورا، غوغای کربلا و تنهایی عشق را به عنوان جوهره سروده بلندش در نظر می گیرد. سال 69 برگزیده دو دفتر تنفس صبح در کوچه آفتاب به عنوان گزیده دو دفتر شعر «از سوی انتشارات سروش از وی منتشر می شود.»
"آینه های ناگهان" تحول کیفی و کمی امین پور را بازتاب می دهد؛ در این مرحله امین پور به درک روشن تری از شعر و ادبیات می رسد. اشعار این دفتر نشان از تفکر و اندیشه ای می دهد که در ساختاری نو عرضه می شود. آینه های ناگهان، امین پور را به عنوان شاعری تاثیرگذار در طیف هنرمندان پیشرو انقلاب تثبیت می کند و از آن سو نیز موجودیت شاعری از نسل جدید به رسمیت شناخته می شود.
در اواسط دهه هفتاد دومین دفتر از اشعار امین پور "آینه های ناگهان2" منتشر می شود که حاوی اشعاری است که بعد ها در کتاب های درسی به عنوان نمونه هایی از شعرهای موفق نسل انقلاب می آید.
در همین دوران است که برخی از اشعار وی همراه با موسیقی تبدیل به ترانه هایی می شود که زمزمه لب های پیر و جوان می گردد. پس از تثبیت و اشتهار، ناشران معتبر بخش خصوصی علاقه خود را به چاپ اشعار امین پور نشان می دهند و در اولین گام، انتشارات مروارید گزینه اشعار او را در کنار گزینه اشعار شاملو، فروغ ، نیما و ... به دست چاپ می سپارد که در سال 78 به بازار می آید. "گل ها همه آفتابگردانند" جدیدترین کتاب امین پور نیز در سال 81 از سوی انتشارات مروارید منتشر شد که به چاپ های متعدد رسید و با استقبال خوبی روبه رو شد. دکتر قیصر امین پور در سال 1382 علی رغم تمایلش از سردبیری سروش نوجوان استعفا داد و از آن سال به بعد ضمن عضویت در فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی ، در دانشگاه تهران و الزهرا تدریس می کرد و به کارهای پژوهشی مشغول بود.

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (0)